Messukevään anti

5 kuuminta kehystrendiä

Kansainväliset optisen alan messut kuten maailman suurin silmä- ja aurinkolaseihin keskittyvä Mido sekä optisen alan tapahtuma opti tarjoavat näköalapaikan uusimpiin innovaatioihin ja trendeihin. Tutustuimme messujen tarjontaan kohdistaen katseemme 2019–2020 kuumimpiin kehystrendeihin.

1. Sporttia ja teknologiaa

Kehysten valmistuksessa hyödynnetään entistä enemmän uusia tuotantomenetelmiä kuten 3D-tulostamista ja lasersintrausta. Tekninen tarkkuus ja innovatiiviset muotoilu- ja materiaaliratkaisut korostuvat.

Erityisesti aurinkolaseissa nähdään paljon sporttivaikutteita; teknisiä materiaaleja, futuristisia yksityiskohtia ja peilipintoja. Lasit ovat suuria, lähes koko kasvot peittäviä – ja suojaavia.

Uusilla tuotantomenetelmillä on tärkeä rooli kehysmarkkinoilla.

Bettina Reiter, opti-messujen projektipäällikkö

2. Vahvoja värejä

Vahvat värit korostuvat silmä- ja aurinkolaseissa – sekä kehyksissä että linsseissä. Yksi kevään kuumimmista kehysväreistä on punainen. Linsseissä nähdään puolestaan keltaisen sävyjä ja jännittäviä kahden värin yhdistelmiä.

Globaaleja trendejä ennustavan WGSN:n mukaan vuoden 2020 värimaailma on futuristinen, positiivinen ja monimuotoinen. Väreinä tullaan näkemään viileämmät ja murretummat värisävyt mintunvihreästä, teräksensinisestä, herukanpunaisesta, poltetusta keltaisesta ja haaleanoranssista.

3. Kestävä kehitys kiinnostaa

Kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomioita vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen, mikä näkyy myös kehystrendeissä. Trendikkäimmät kehykset tehdään kestävistä luonnonmateriaaleista tai kierrätysmateriaaleista – ja myös valmistuksen ympäristövaikutuksiin kiinnitetään erityishuomiota.

Luonnonmukaisten materiaalien ja uusien teknologioiden hyödyntäminen sekä lopputuotteiden personointi ovat nyt todella muodissa.

Giovanni Vitaloni, MIDO-tapahtuman toimitusjohtaja

4. Ilmeikkyyttä kuvioilla ja koristeluilla

WSGN:n mukaan kysyntä yksilöllisille ja personoiduille kehyksille tulee myös jatkumaan vahvana. Materiaaleina tullaan näkemään antiikkikultaa, päällystettyä metallia, ylijäämämateriaaleja, tekotimantteja ja helmiäisviimeistelyjä. Ainutlaatuiset vintage-mallit kiinnostavat kuluttajia, sillä ne tarjoavat mahdollisuuden erottautua joukosta.

Silmä- ja aurinkolaseissa nähdään paljon erilaisia kukkakuoseja, koristeluja sekä näyttäviä kangas- ja printtiyksityiskohtia.

5. Vastakohdat viehättävät

Aurinko- ja silmälasivalinnoilla herätetään huomiota, ilmaistaan itseä ja otetaan kantaa muotisuuntauksiin.

Kehyksissä nähdään paljon erikoisia muotoja; trendikkäimmät kehykset ovat korostetusti kolmion, ympyrän tai suuren neliön muotoiset. Kulmikkuus ja kuusi- tai kahdeksankulmaiset kehykset jatkavat suosiotaan, mutta ne ovat saaneet rinnalleen naisellisempia ja pehmeämpiä sydän- ja perhosmuotoja. Erikoisten muotojen vastapainona nähdään klassisia kehysmalleja ja kehyksettömiä sekä reunattomia kehyksiä. Myös kehysten koossa korostuvat äärilaidat; muodikkaimmat kehykset ovat joko pieniä ja kapeita tai retromaisen suuria.

Trendeillä on aina vastatrendinsä: erikoiset ja värikkäät kehykset saavat parikseen kehyksettömät lasit. Suunnittelijat tosin ovat käyttäneet niissä luovuuttaan ja trendikkäimmillään ne ovat yhtä lailla katseenkääntäjät.

Bettina Reiter, opti-messujen projektipäällikkö

Tunnetko jo kehystrendeihin vaikuttavat makrotrendit vuodelle 2020?

WGSN esittelee MIDOlle koostamassaan The Forecast 2020 -ennusteessaan kolme makrotrendiä, joita kannattaa pitää silmällä.

Code Create tutkii tieteen, teknologian ja luonnon välistä liittoa. Fokus on innovatiivisessa suunnittelussa ja tulevaisuuteen katsovissa materiaaleissa.

Empower Up! on nuorekas ja toiveikas trendi, jota inspiroi kasvavan sukupolvi Z:n vaikutusvalta sekä kehittyvät taloudet. Trendi yhdistää leikkisiä ja kestäviä elementtejä, ja siinä näkyy Miami-vaikutteita.

Designing emotion tutkii miten teknologia ja käsityö voivat toimia käsi kädessä saadakseen aikaan epätäydellisyyttä juhlistavia tuotteita ja syvempää oston jälkeistä sitoutumista.

PORTRAIT EYEWEAR / opti (Kuva: GHM)

MIDO

Kuva: Tullio M. Puglia/Getty Images for MIDO

  • Maailman suurimmat aurinko- ja silmälasimessut
  • Järjestetään vuosittain Milanossa, seuraavaksi 29.2–2.3.2020
  • Tänä vuonna messut keräsivät yli 59 000 kävijää
  • mido.com

opti

opti (Kuva: GHM)
  • Optisen alan suurtapahtuma
  • Järjestetään vuosittain Münchenissä, seuraavaksi 10.–11.1.2020
  • Tänä vuonna messut keräsivät yli 28 000 kävijää  
  • opti.de

Juttuun on haasteltu opti-messujen projektipäällikkö Bettina Reiteria sekä MIDO-tapahtuman ja ANFAO-järjestöön toimitusjohtajaa Giovanni Vitalonia. Lähteenä on käytetty myös trendiennusteita tekevän WGSN:n MIDOlle koostamaa The Forecast 2020 -ennustetta.

Lue myös